vrijdag 17 februari 2023
Originele publicatie downloaden:
Type bekendmaking:
beleidsregel



Uitvoeringsprogramma VTH 2023

1. Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) 2023 (verder: het uitvoeringsprogramma) van de gemeente Zoeterwoude. Met dit uitvoeringsprogramma schetsen wij het operationeel kader waarbinnen we de VTH-taken uitvoeren die voorvloeien uit het Omgevingsrecht.

 

Waarom een uitvoeringsprogramma?

Dit uitvoeringsprogramma is gebaseerd op het VTH-beleid 2023-2027. In het VTH-beleid hebben we de beleidsuitgangspunten geformuleerd. In dit uitvoeringsprogramma zetten we uiteen hoe we deze doelen gaan halen. Dit programma gaat ook over de (personele en financiële) middelen die we daarvoor nodig hebben.

2. Ontwikkelingen

De volgende ontwikkelingen zijn dit jaar belangrijk:

  • We verwachten dat de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 juli 2023 gaan gelden. Hierdoor moeten we met andere instrumenten en op een andere manier gaan werken.

  • Het tegengaan van ondermijning wordt steeds belangrijker. ‘Ondermijning’ betekent dat criminelen legale voorzieningen in de bovenwereld misbruiken voor hun criminele activiteiten in de onderwereld.

  • Er komen meer woningen in Zoeterwoude. Daardoor hebben we meer projecten om toezicht op te houden. En we krijgen meer inwoners met meldingen en vragen.

  • Kantoorgebouwen moeten minimaal energielabel C hebben. In samenwerking met de Omgevingsdienst West-Holland zien we hierop toe.

  • In de arbeidsmarkt van nu is het moeilijk om geschikte medewerkers te vinden.

3. Doelstellingen

3.1. MISSIE EN VISIE

Onze missie is:

De gemeente Zoeterwoude zet in op Weids, Groen, Ondernemend en Sociaal.

In het VTH-beleid hebben we deze missie uitgewerkt in een visie en in vijf hoofddoelstellingen.

 

Onze visie is:

Wij zetten ons in voor het behouden en bevorderen van een veilige en gezonde fysieke (leef)omgeving. Wij zijn betrouwbaar en duidelijk in wat de inwoners en bedrijven van ons mogen verwachten en wij staan voor gelijke behandeling. Daarnaast zien wij vanuit onze unieke positie mogelijkheden voor initiatieven die zorgen voor een prettige leefomgeving, maken wij onze omgeving samen met inwoners en bedrijven en zien wij toe op de naleving van geldende wet- en regelgeving.

 

Hiervoor voeren we onze primaire taken uit: het verlenen van vergunningen, het houden van toezicht en het handhaven. Daarnaast hebben we dit verder uitgewerkt in doelstellingen. Deze doelstellingen hebben we concreter gemaakt in acties voor dit jaar. Deze concrete acties staan in de Monitoringstool doelstellingen en acties VTH. In deze tool volgen en bewaken wij de stand van zaken. Hieronder volgt per beleidsdoel een opsomming van de acties die we dit jaar gaan uitvoeren:

 

3.2. DOELSTELLINGEN

Doelstelling 1: De komende beleidsperiode beoordelen wij aanvragen aan de hand van onze risico-inschatting, prioriteitenstelling en werkwijze prioritair werken.

Acties in 2023:

  • Actie 1: We voeren onze wettelijke VTH-taken uit.

  • Actie 2: We zorgen ervoor dat we goed voorbereid zijn op de overgang van het stelsel van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) naar de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de wetten en regels die daarbij horen.

  • Actie 3: We doen ervaring op met het beoordelen van aanvragen volgens de risico-inschatting en de prioriteitenstelling (bijlage 10 van de Bijlagenbundel bij het VTH-beleid).

  • Actie 4: We doen ervaring op met het werken volgens de werkwijze prioritair werken (bijlage 9 van de Bijlagenbundel).

  • Actie 5: We kijken tijdens het werken volgens acties 3 en 4 of de risico-inschatting realistisch is en of de prioriteitenstelling en de werkwijze prioritair werken voldoen.

  • Actie 6: We doen ervaring op met het werken met de smarttools en de monitoringstool.

Doelstelling 2: De komende beleidsperiode streven wij een integrale werkwijze tussen VTH en Apv en bijzondere wetten na.

Acties in 2023:

  • Actie 1: Voor de Apv en de bijzondere wetten werken we ook volgens het VTH-beleid en de prioriteiten uit de Bijlagenbundel.

  • Actie 2: De medewerker(s) Apv en bijzondere wetten nemen deel aan de VTH-overleggen.

  • Actie 3: We onderzoeken of het zinvol is om Powerbrowser ook voor het Apv-werk te gebruiken.

Doelstelling 3: De komende beleidsperiode maken en gebruiken we een integrale VTH-cyclus die voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen voor de uitvoering van de VTH-taken.

Acties in 2023:

  • Actie 1: We maken een uitvoeringsprogramma volgens het VTH-beleid.

  • Actie 2: We monitoren de voortgang van het uitvoeringsprogramma.

  • Actie 3: Na afloop van 2023 maken we een evaluatierapport volgens het VTH-beleid.

Doelstelling 4: De komende beleidsperiode verbeteren we de digitalisering van onze VTH-taken in onze VTH-applicatie Powerbrowser

Acties in 2023:

  • Actie 1: We streven ernaar dat Powerbrowser ook goed werkt voor toezicht en handhaving.

  • Actie 2: We streven ernaar dat Powerbrowser op tijd ingericht is voor het werken volgens de Omgevingswet.

  • Actie 3: We onderzoeken of het zinvol is om Powerbrowser ook voor het Apv-werk te gebruiken (zie actie 3 bij doelstelling 2).

  • Actie 4: We streven ernaar dat we documenten kunnen maken via de documentengenerator uit Powerbrowser.

  • Actie 5: We maken ons de andere applicaties eigen die samenhangen met de Omgevingswet.

Doelstelling 5: De komende beleidsperiode werken we de aanpak uit om samen met inwoners en bedrijven onze omgeving te maken.

Acties in 2023:

  • Actie 1: We werken met de intaketafel en de omgevingstafel en we evalueren deze tafels.

  • Actie 2: We werken met het Omgevingsloket en evalueren de werking van dit loket.

  • Actie 3: We letten op participatie volgens het ‘Zoeterwouds handvat voor participatie’ bij aanvragen om vergunning.

  • Actie 4: We streven ernaar, de ‘toepasbare regels’ (begrijpelijke vragenbomen) voor de vergunningcheck in het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) zo compleet mogelijk te maken.

4. Werkwijzen

We hebben de werkwijzen van vergunningverlening, afhandeling van meldingen en toezicht en handhaving vertaald naar specifieke procesbeschrijvingen. We hebben deze procesbeschrijvingen bekend gemaakt bij alle betrokken medewerkers en geborgd binnen het digitale zaaksysteem. We werken nieuwe medewerkers in aan de hand van deze werkbeschrijvingen.

5. Werkvoorraad en formatie

In de tabellen hieronder staan de werkvoorraad, de formatie die we daarvoor nodig hebben en de formatie die we hebben voor de uitvoering van onze VTH-taken. Tabel 1 gaat over het omgevingsrecht, tabel 2 over de Apv en bijzondere wetten. In de onderste rij is de benodigde formatie van de beschikbare formatie afgetrokken zodat de tekorten of overschotten zichtbaar worden.

De werkvoorraad is gebaseerd op een inschatting van de taken die we moeten uitvoeren bij een prioritaire manier van werken. Dit houdt in dat de werkzaamheden zich concentreren rondom de activiteiten met de hoogste prioriteit. We besteden dan minder tijd aan activiteiten met een lagere prioriteit. De prioriteit is gebaseerd op een risicoanalyse. Meer uitleg hierover is te vinden in Bijlage 10 van de Bijlagenbundel bij het VTH-beleid.

De volledige prioritering en berekening van de benodigde uren zijn te vinden in de Smarttools.

 

Benodigde uren op basis van prioritering

V

T

H

Directe werk-zaamheden

2.030,76

802,58

533,80

Overige werk-zaamheden

2.640,00

608,00

1.565,00

Totale uren-inschatting

4.670,76

1.410,58

2.098,80

Beschikbare FTE

2

1,2

1,60

Benodigde FTE

3,31

1

1,49

Tekort/overschot

-1,31

0,2

0,11

Tabel 1 Benodigde en beschikbare personele middelen omgevingsrecht

 

Benodigde uren op basis van prioritering

V

T

H

Directe werkzaamheden

421,19

234,70

510,06

Overige werkzaamheden

30

320

12

Totale uren-inschatting

451,19

554,70

522,06

Beschikbare FTE

0,47

0,40

0,40

Benodigde FTE

0,32

0,39

0,37

Tekort/overschot

0,15

0,01

0,03

Tabel 2 Benodigde en beschikbare personele middelen Apv /bijzondere wetten

 

Als we prioritair werken, volgens bijlage 9 bij het VTH-beleid, voorzien we bij omgevingsrecht een tekort op vergunningverlening en een klein overschot op toezicht en handhaving. Voor de Apv en bijzondere wetten voorzien we een klein overschot bij vergunning-verlening. Bij toezicht en handhaving hebben we voldoende capaciteit.

 

Belangrijke opmerking hierbij is, dat we nu voor het eerst op deze manier onze uren hebben berekend, voor een situatie waarin nieuwe wetten gaan gelden en we nieuwe activiteiten gaan doen volgens nieuwe werkwijzen. We hebben zo goed mogelijk ‘papieren’ inschattingen gedaan, maar we weten niet hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Hiermee moeten we nog ervaring opdoen.

Ook moeten we nog ondervinden, hoeveel tijd de boa en de toezichthouders nodig hebben voor hun activiteiten binnen nieuw beleid (het Plan van aanpak ondermijning en het Integraal veiligheidsbeleid [de integrale controles voor de prioriteit ‘Veilige bedrijventerreinen en winkelgebieden’]). Als we volgend jaar een redelijke schatting hiervan kunnen maken, nemen we daarvoor uren op bij de indirecte projectmatige werkzaamheden.

6. Financiële middelen

De financiële borging voor de inzet van de beschikbare capaciteit en de benodigde middelen ligt vast in de jaarlijkse begroting van de gemeente. Met de vaststelling van deze begroting autoriseert de gemeenteraad de benodigde financiële middelen.

De benodigde financiële middelen voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving dekken we uit legesinkomsten en de algemene middelen. Hierbij gebruiken we de legesinkomsten voor een gedeeltelijke dekking van werkzaamheden uit het vergunningenproces. De dekking is niet in elk jaar gelijk en is afhankelijk van het aantal aangevraagde vergunningen. Uit de algemene middelen komt de overige dekking voor de kosten van het vergunningenproces, net als de kosten voor management, toezicht en handhaving, veiligheid en openbare orde (waaronder de boa), bezwaar en beroep en beleid.

7. Monitoring

We evalueren de uitvoering van de werkzaamheden gedurende het jaar. Bij deze evaluaties beoordelen we of:

  • Voorgenomen acties in het uitvoeringsprogramma zijn uitgevoerd.

  • De uitvoering van deze acties uit het uitvoeringsprogramma heeft bijgedragen aan het behalen van de beleidsdoelen uit het VTH-beleid.

  • We het VTH-beleid (mede op basis van bovenstaande) eventueel moeten aanpassen.

Met de monitoringstool kunnen we deze punten monitoren. De tool is de basis voor het jaarverslag. De resultaten van de evaluatie gebruiken we voor het uitvoeringsprogramma van het volgende jaar.

Bijlage - Aanvulling op Bijlage 10 uit de Bijlagenbundel VTH-beleid 2023-2027

 

We voegen een extra verkeers- en parkeeractiviteit toe aan de prioriteitenlijst van het VTH-beleid

Bijlage 10 van de Bijlagenbundel bij het VTH-beleid 2023-2027 gaat over de risicoanalyse en de prioritering van de VTH-taken.

In tabel 4.1 van deze bijlage staan de risicoanalyse en de prioritering van de activiteiten die we doen volgens de Algemene plaatselijke verordening en andere bijzondere wetten.

We hebben gezien dat in deze tabel niet alle verkeers- en parkeeractiviteiten staan die de buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) uitvoert.

Het toezicht op parkeerontheffingen en op gehandicapten-parkeervergunningen staan er wel in (met de prioriteiten laag en gemiddeld).

Maar het andere ‘reguliere’ parkeer- en verkeerstoezicht dat onze boa uit domein I doet, staat er niet in.

We nemen daarom de activiteit ‘(Stilstaand) verkeer in combinatie met overlast/leefbaarheid (boa-taak)’ op in tabel 4.1. Deze activiteit geven we de prioriteit ‘Hoog’, met de volgende scores:

 

Categorie

Gezondheid/veiligheid

Leefbaarheid

Financiën

Bestuurlijk imago

Kans op slecht naleefgedrag

Gemiddeld risico

Prioriteit

(Stilstaand) verkeer in combinatie met overlast/ leefbaarheid (boa-taak)

1,5

3,0

1,0

2,0

Hoog

2,44

3. Hoog