Hoewel de gemeente anders is dan de politie, maken we soms toch gebruik van politiegegevens. De term politiegegevens is daarom misschien een beetje verwarrend. Politiegegevens zijn informatie die nodig is om misdrijven te voorkomen, onderzoeken te doen of strafbare feiten te bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om iemands naam, adres of wat er precies is gebeurd. De gemeente heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst. De gegevens die zij bij hun werk vastleggen zijn soms politiegegevens.
Wat is het verschil tussen het gebruik van persoons- en politiegegevens?
Voor persoonsgegevens geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Voor politiegegevens is er een andere wet, namelijk de Wet politiegegevensExterne link (Wpg).
Wanneer legt de gemeente politiegegevens vast?
Buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) legt politiegegevens vast. Bijvoorbeeld bij overlast in de openbare ruimte. Een Sociaal rechercheur onderzoekt mogelijk misbruik van uitkeringen of toeslagen. Hiervoor worden politiegegevens gebruikt. Bijvoorbeeld om te controleren of iemand eerlijk is over inkomen of woonsituatie.
Mag de gemeente politiegegevens vastleggen?
Ja. Voor de boa’s openbare handhaving staan veel regels in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Voor de sociale recherche staan regels in de Participatiewet. Verder gelden ook de regels uit de Wet politiegegevens. Daarin staat dat de boa’s voor de volgende redenen politiegegeven mogen gebruiken:
- Het uitvoeren van de dagelijkse politietaak;
- Het uitvoeren van gericht onderzoek;
- Het opnieuw gebruiken van politiegegevens bij ondersteuning van een taak.
Welke gegevens legt de gemeente vast?
De BOA’s doen aanhoudingen, maken een proces verbaal op en mogen een verhoor afnemen. Daarbij kunnen de volgende politiegegevens worden vastgelegd:
- Persoonlijke gegevens;
- Contactgegevens;
- Identieitsgegevens;
- Burger Servicenummer (BSN).
Sociale rechercheurs mogen en proces verbaal opmaken en strafrechtelijk onderzoek doen naar onrechtmatigheden op het gebied van ontvangen uitkeringen of zorggelden. Daarbij kunnen de volgende politiegegevens worden gebruikt of vastgelegd:
- Persoonlijke gegevens;
- Contactgegevens;
- BSN;
- Uitkeringsgegevens;
- IBAN;
- Financiële gegevens;
- Afgeleide persoonsgegevens van foto’s en andere beelddragers;
- Relevante arbeidsmarktgegevens;
- Gegevens over strafrechtelijk/justitieel verleden;
- Toegekende zorg op zorgaanbieder en product.
Hoelang bewaart de gemeente politiegegevens?
In de wet staat hoelang we politiegegevens mogen bewaren. Daarbij gelden de volgende termijnen:
- Uitvoering van de dagelijkse politietaak: 5 jaar na datum van de eerste registratie
- Uitvoering gericht onderzoek: 5 jaar na het te behalen doel.
Met wie deelt de gemeente politiegegevens?
Soms heeft een andere boa of de politie politiegegevens nodig om hun taak uit te voeren. We delen politiegegevens alleen als zij die nodig hebben om hun taak uit te voeren.
De gemeente kan politiegegevens ook delen met de burgemeester, Belastingdienst of het Centraal Justitieel Incassobureau. Het is ook mogelijk om politiegegevens te verstrekken aan samenwerkingspartners, zoals een woningbouwvereniging of winkeliers. Hierbij houdt de gemeente zich aan de regels uit de wet. De gemeente Zoeterwoude wijst ontvangers altijd op de geheimhoudingsplicht van deze gegevens.
Tot slot legt de gemeente politiegegevens vast in applicaties. We hebben met de leveranciers van deze applicaties overeenkomsten getekend, zodat uw gegevens goed worden beveiligd.
Wat zijn mijn rechten onder de Wpg?
- Recht op informatie. U hebt het recht om te weten welke politiegegevens de gemeente van u vastlegt. Hieronder vertellen we er meer over.
- Recht op inzage. U hebt het recht op inzage in uw eigen politiegegevens die bekend zijn bij de gemeente.
- Recht op rectificatie. U hebt het recht om uw politiegegevens aan te vullen of te corrigeren.
- Recht om vergeten te worden. U hebt in sommige gevallen het recht om uw politiegegevens te laten verwijderen.
Hoe maak ik gebruik van deze rechten?
Door het formulier via onderstaande knop in te vullen. We zijn wettelijk verplicht om uw identiteit te controleren. Daarom moet u eerst inloggen met DigiD.
Hoe worden politiegegevens beveiligd?
De gemeente Zoeterwoude neemt maatregelen om politiegegevens te beschermen, bijvoorbeeld:
- Alle medewerkers van de gemeente Zoeterwoude hebben een geheimhoudingsverklaring getekend;
- Alleen de medewerkers die uw politiegegevens nodig hebben voor hun werk, hebben toegang tot die persoonsgegevens;
- Als de gemeente uw politiegegevens deelt met een andere partij maken we daarover met die partij afspraken;
- De gemeente beveiligd de systemen waar uw politiegegevens in staan;
- De gemeente voert regelmatig risicoanalyses uit om te kijken of we nog meer beveiligingsmaatregelen moeten nemen.