Van lekker fietsen in de polders bij Weipoort tot een duik in het zwembad. Deze lente kan het weer. Burgemeester Fred van Trigt kijkt in zijn lenteboodschap vooruit, naar wat wél kan in onze mooie gemeente. “We hebben een moeilijk jaar achter de rug, maar houden de moed erin. Geniet van de lente en kijk een beetje naar elkaar om.”

Bekijk hier zijn videoboodschap of lees hieronder zijn brief.

Beste inwoners,
Eerder vroegen we mensen naar hun favoriete plek in Zoeterwoude. Veel van hen noemden de polder bij de Weipoort. Hier zie je dat de lente nu echt in aantocht is. Vogels en andere dieren komen tevoorschijn. Er worden lammetjes en kalfjes geboren. En ook de inwoners zie je weer veel meer buiten. Uit de nieuwjaarstalkshow van afgelopen januari bleek dat dit gebied dé plek is voor een wandeling, rondje hardlopen of een fietstocht. Geweldig toch, dat dit ook onderdeel is van onze gemeente!

Zelf ben ik inmiddels naar Zoeterwoude verhuisd. Het is fijn om echt onderdeel uit te maken van de gemeente. Vorige week mocht ik nog de 9.000ste inwoner verwelkomen. We groeien als gemeente flink. Er wordt volop gebouwd in Rijndijk en Dorp. Dat is mooi, want zo is er plek voor oud én jong in Zoeterwoude. Over jong gesproken: voor onze jonge inwoners is zwembad Haasbroek een favoriete plek. Op 29 mei opent het zwembad voor hen hopelijk weer haar deuren. Tegen die tijd is het een ideale plek om lekker af te koelen.

Nu ik hier zelf woon, merk ik nog meer dat onze inwoners echt van Zoeterwoude houden. Dat zit ‘m in kleine dingen. Elkaar gedag zeggen op straat, een bezoekje aan onze ouderen en boodschappen doen bij de lokale winkels. En ook een rondje fietsen in de polder. Ik merk ook dat ouderen weer meer op pad gaan, nu veel van hen zijn ingeënt. Als we straks allemaal gevaccineerd zijn, kunnen we de draad van het openbare leven weer oppakken.

Het is tijd om vooruit, naar de toekomst, te kijken… Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan in de Beatrixstraat, Margrietstraat en Bernhardstraat. Een paar weken geleden hebben tv-tuinman Lodewijk Hoekstra en weervrouw Helga van Leur hier samen met inwoners een aantal voortuinen vergroend. Wij hebben als gemeente de openbare ruimte aangepakt. Tegels eruit, groen erin. Samen met inwoners maken we Zoeterwoude groener en gezonder. Voor onszelf, maar ook voor het klimaat.

We hebben een moeilijk jaar achter de rug, maar houden de moed erin. Blijf deze lente kijken naar wat wél kan in onze mooie gemeente. Van bewegen in de buitenlucht tot lekker aan de slag in eigen tuin. Geniet ervan, kijk naar elkaar om. En houd je aan de basisregels om het virus te verslaan. Op naar een mooie lente, Zoeterwoude!

Met vriendelijke groet,

Fred van Trigt