U mag vuurwerk alleen afsteken tussen 31 december 2022 18.00 uur en 1 januari 2023 02.00 uur.

Er zijn verschillende categorieën vuurwerk met ieder haar eigen regels:

Categorie 1 vuurwerk
Kinderen vanaf 12 jaar mogen categorie 1 vuurwerk afsteken. De regel voor categorie 1 vuurwerk is dat dit het hele jaar door mag worden afgestoken.

Categorie 2 vuurwerk
Categorie 2 vuurwerk mag gekocht worden vanaf een leeftijd van 16 jaar. Categorie 2 vuurwerk mag alleen afgestoken worden op 31 december en 1 januari tussen bovenstaande tijden.

Categorie 3 vuurwerk
Er is een wettelijk verbod op bepaalde vuurwerkartikelen zoals categorie 3 vuurwerk, knalvuurwerk, knalstrengen, enkelschotsbuizen en vuurpijlen.

Buiten de bebouwde kom is carbidschieten mogelijk
Op 31 december 2022 vanaf 14.00 uur tot 1 januari 02.00 uur is het mogelijk om carbid te schieten buiten de bebouwde kom. Dit mag alleen op eigen terrein. Hiervoor is geen toestemming of vergunning nodig. Denk bij het carbidschieten áltijd aan uw eigen veiligheid en die van anderen. Voorkom overlast.

Ontheffing nodig voor Carbidschieten binnen de bebouwde kom
Wilt u binnen de bebouwde kom carbidschieten, zoals op Sportpark Haasbroek? Dan moet u daar een ontheffing voor aanvragen. Dit is om overlast voor omwonende te beperken. De gemeente geeft een ontheffing af voor:

• Maximaal 2 uur
  • Tot uiterlijk 17.00 uur
  • Alleen op 31 december

Wilt u een ontheffing aanvragen?
Dat kan tot en met woensdag 21 december 2022. Voor meer informatie of het aanvragen van een ontheffing, kunt u contact opnemen met T. Lunes via 071-580 6300. Denk bij het carbidschieten aan uw eigen veiligheid en die van de omstanders. Voorkom overlast.

Vreugdevuren zijn niet toegestaan
Het verbranden van brandbare materialen, zoals bijvoorbeeld pallets, is niet toegestaan. De gemeente volgt het advies van de milieudienst.