Gisteren had de gemeenteraad van Zoeterwoude bijzonder bezoek, namelijk de gemeenteraad van het eiland Saba. De gemeente Saba behoort tot de BES-eilanden, Bonaire, Sint Eustatius en Saba. De gemeente Saba heeft zo'n 1900 inwoners en is dus een zeer kleine gemeente. De eilandsraad bestaat uit vijf raadsladen, waarvan drie coalitie en twee oppositie. Zij vonden het interessant om tijdens hun werkbezoek in Den Haag een kijkje te nemen bij een andere kleine gemeente. Om zo van elkaar te leren en elkaar te inspireren. De Zoeterwoudse gemeenteraad gaf ter inspiratie een kijkje in hun werkzaamheden en processen. Ook werd er een werkbezoek gebracht  bij typisch Zoeterwoudse ondernemers zoals kaasboerderij Van Veen en Heineken.

Het bezoek werd afgesloten met een gezamenlijk diner waarbij er uitvoerig werd gesproken (in het Engels) over hoe het is om raadslid te zijn in een kleine gemeente en hoe commissieleden de raadsleden daarbij kunnen ondersteunen. Er wordt over en weer teruggekeken op een interessante ontmoeting die wellicht een vervolg krijgt als de eilandsraad deze zomer het VNG congres bezoekt dat in de regio wordt gehouden.