De oorlog in Oekraïne zorgt voor een grote vluchtelingenstroom naar onder andere Nederland. Het is hartverwarmend om te zien dat veel inwoners van Zoeterwoude opstaan en op allerlei fronten willen helpen.

We bereiden ons als gemeente voor op de opvang van vluchtelingen

Nu oriënteren we ons op de mogelijkheden in onze gemeente hiervoor. De regie hiervoor komt vanuit de rijksoverheid, via de veiligheidsregio, naar de individuele gemeenten. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer en hoeveel vluchtelingen uit Oekraïne naar Zoeterwoude komen. Op deze pagina en de Facebookpagina van de gemeente vermelden wij de actuele situatie.

Veel inwoners willen helpen

Bijvoorbeeld door zelf vluchtelingen op te vangen. Het is een mooi gebaar om vluchtelingen een plek te geven. Heeft u die gelegenheid, dan juichen wij dat van harte toe. Om de opvang succesvol te laten verlopen, is het belangrijk dat u rekening houdt met de volgende uitgangspunten:

1. De vluchtelingen uit Oekraïne blijven hier naar verwachting voor een langere tijd. Houdt u er rekening mee dat de opvang voor langere tijd is (denk aan 6 maanden of langer).
  2. Een succesvolle opvang is kansrijker als u beschikt over een zelfstandige woonruimte met eigen badkamer en keuken voor de mensen die u in huis neemt. Denk aan bijvoorbeeld een verdieping in uw huis, een vakantiehuisje, etc. Waarschijnlijk kent u de mensen die u in huis neemt niet. Met elkaar een badkamer en keuken delen, is een forse inbreuk op uw privacy en is niet goed vol te houden. Houdt u daar rekening mee.
  3. Er komen regelingen voor de verblijfskosten die u tijdens de opvang maakt voor bijvoorbeeld boodschappen, gas/water/elektra voor de vluchtelingen. U kunt geen kosten declareren die u maakt voor een verbouwing van uw huis om vluchtelingen te huisvesten.

Kortom: heeft u een vakantiehuisje, verdieping met eigen keuken en badkamer of een andere ruimte over die voldoet aan bovengenoemde kenmerken en geschikt is als noodopvang? Dan komen wij graag met u in contact. Wij willen u vragen een mail te sturen naar oekraine@zoeterwoude.nl. In de mail ontvangen wij graag informatie over het type woonruimte, de aanwezige voorzieningen, het aantal mensen dat u kunt opvangen, hoe lang de ruimte beschikbaar is en het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. Wij nemen vervolgens contact met u op en bespreken de opvang. Uiteraard krijgt u van ons ondersteuning waar u dat nodig heeft.