Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw eerste kind als dat op (of na) 1 januari 2024 wordt geboren ook de achternamen van beide ouders geven. Door overgangsrecht kunt u hier ook alsnog voor kiezen als het oudste kind op (of na) 1 januari 2016 is geboren. U kiest vóór de geboorte of bij de geboorteaangifte. LET OP:  Bij digitale aangifte is erkenning of naamskeuze (achternaam) doen niet mogelijk. Dit kunt u ná de geboorte doen op afspraak.

Bel voor een afspraak (071) 5806300

Wat u moet weten

U kunt alleen bij uw eerste kind de achternaam kiezen. Alle kinderen die u daarna samen krijgt, krijgen automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind. Bij de keuze voor de achternaam moet u samen aanwezig zijn. Omdat de moeder niet altijd aanwezig kan zijn bij de geboorteaangifte is het handig om dit voor de geboorte te regelen.

Wat u moet regelen, hangt af van uw situatie:

U bent getrouwd

• Het kind krijgt automatisch de achternaam van de vader.
  • Wilt u dat het kind de achternaam van de moeder krijgt of een gecombineerde (dubbele) geslachtsnaam? Maak dan een afspraak.

U bent niet getrouwd

• Het kind krijgt automatisch de achternaam van de moeder.
  • Wilt u dat het kind de achternaam van de andere ouder krijgt of een gecombineerde (dubbele)geslachtsnaam? Dan moet de andere ouder eerst een erkenning doen.

Wat neemt u mee naar de afspraak?

Van u beiden een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)

Gecombineerde geslachtsnaam

Is uw oudste kind geboren op of na 1 januari 2016? En wilt u dat uw kind(eren) een combinatie van de achternamen van beide ouders als achternaam krijgt/krijgen? Dan kunt u gebruikmaken van een tijdelijke regeling die geldt van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.

Meenemen naar de afspraak

• Allebei de ouders moeten aanwezig zijn en zich kunnen identificeren.

Nieuw identiteitsbewijs voor uw kind aanvragen

Verandert u de achternaam van uw kind en heeft het kind een eigen identiteitsbewijs? Dan is het identiteitsbewijs niet meer geldig nadat de achternaam is gewijzigd en kan er niet meer met dit document naar het buitenland gereisd worden. Houdt er rekening mee dat u dit pas 4 weken na de afspraak op het Gemeentehuis kunt doen. De nieuwe naam moet eerst in de administratie verwerkt worden. U kunt zelf controleren of de gegevens zijn aangepast. Als u in Zoeterwoude woont, vraag dan het identiteitsbewijs opnieuw aan.

Woont u in een andere gemeente? Dan vraagt u in uw eigen gemeente het nieuwe identiteitsbewijs aan.

• De overgangsregeling voor het 1e kind: € 75.
  • Overige kinderen (uit dezelfe relatie), per kind € 50.
  • Nieuwe identiteitskaart voor onder de 12 jaar: € 40,90
  • Nieuw paspoort voor minderjarigen: € 63,40