Politieke partijen die voor het eerst deelnemen aan de verkiezing voor het Europees Parlement 2024 hebben ondersteuningsverklaringen van kiezers nodig. Tot en met dinsdag 23 april 2024 kunt u zo'n verklaring afleggen voor politieke partijen die willen deelnemen.

Wanneer is een ondersteuningsverklaring nodig?

Een ondersteuningsverklaring is nodig om als politieke partij mee te doen aan de verkiezing voor het Europees Parlement. Politieke partijen hebben 30 ondersteuningsverklaringen nodig als ze voor het eerst meedoen aan verkiezingen. Voor de verkiezing van het Europees Parlement vormt Nederland één kieskring en moeten partijen 30 ondersteuningsverklaringen in totaal inleveren.  Lees meer informatie over de ondersteuningsverklaringen voor de verkiezing van het Europees Parlement op de website van de Kiesraad.

Hoe leg ik de verklaring af?

Een ondersteuningsverklaring inleveren werkt zo:

• 1. Van de partij waarvoor u de verklaring wilt invullen krijgt u het formulier 'Ondersteuningsverklaring'. Deze kunt u via deze link vinden. Daar zit de kandidatenlijst van de partij bij.
  • 2. U vult de ondersteuningsverklaring in. Let op: zet uw handtekening nog niet. Dat doet u pas aan de balie in het gemeentehuis.
  • 3. U komt langs in het gemeentehuis, dat mag zonder afspraak tot 15.30 uur
  • 4. Neem de ingevulde ondersteuningsverklaring mee, met daarop de volledige kandidatenlijst. Neem ook uw identiteitsbewijs mee.
  • 5. Aan de balie zet u uw handtekening.

Waar stel ik mijn vragen?

Stuur een e-mail naar verkiezingen@zoeterwoude.nl als u vragen heeft over de ondersteuningsverklaring.