Op dinsdagochtend 18 april om 09.30 uur heeft burgemeester Fred van Trigt het sluitende netwerk AED’s in Zoeterwoude officieel openen. De laatste drie AED’s zijn geplaatst waardoor er in een straal van circa 500 meter altijd een beschikbaar apparaat te vinden is. Zo verbetert de reanimatiezorg en kan de hulpverlening sneller starten.

Snel starten met reanimeren is belangrijk

Na vandaag zijn er tien AED’s in Zoeterwoude beschikbaar die dag en nacht bereikbaar zijn. De laatste drie AED’s zijn bij het gemeentehuis in Zoeterwoude Dorp, Zwaan 29 in Zoeterwoude Dorp en bij Weipoortseweg 1A in de Weipoort geplaatst. Hierdoor kunnen burgerhulpverleners sneller hulp bieden bij een noodoproep. Met deze dekking kan er binnen circa 500 meter een AED gealarmeerd worden. Zo stijgt de kans dat een slachtoffer met een acute circulatiestilstand binnen zes minuten hulp ontvangt. Mocht er in de komende jaren blijken dat er een dag en nacht bereikbare AED ontbreekt dan wordt er gekeken naar een oplossing. Jaarlijks krijgt de gemeente hierover een advies van Hartslag.nu.

Wordt burgerhulpverlener

Er is nu een zo goed als mogelijk sluitend netwerk in Zoeterwoude maar er zijn ook voldoende burgerhulpverleners nodig. Op dit moment zijn er 78 mensen die bij een oproep certificeerde hulp kunnen bieden. Dit zijn er veel te weinig. Dit jaar zijn er 40 burgerhulpverleners waarvan het certificaat verlopen is of waarvan de gegevens incompleet zijn. De gemeente doet een oproep aan deze mensen om zich aan te melden voor een gratis opfriscursus. Ook zijn ze op zoek naar mensen die zich willen aanmelden als nieuwe burgerhulpverlener.

Gratis (opfris) cursus reanimeren

De gemeente van Zoeterwoude biedt in samenwerking met Energiek Zoeterwoude gratis reanimatie cursussen aan. Wilt u klaarstaan voor uw wijkgenoten wanneer ze uw hulp het hardst nodig hebben? Meldt u dan aan voor een van de gratis cursussen via www.energiekzoeterwoude.nl. Inschrijven kan vanaf 24 april 2023.